Villáminterjúk a XI. Friss Hús zsűrijével – Lisa Ogdie

Villáminterjúk a XI. Friss Hús zsűrijével – Lisa Ogdie

Lisa Ogdie a Sundance Filmfesztivál rövidfilmes válogatásának szerkesztője, az idei Friss Hús magyar versenyprogramjának egyik zsűrije. Munkájáról, a rövidfilmes formátum aktuális kihívásairól, valamint kedvenc magyar filmjeiről is kérdeztük.

Egy veled készült korábbi interjúban úgy írtad le a filmfesztivál válogatójának a szerepét, mint “valaki, aki kitágítja a határokat és megmutatja a közönségnek az új és izgalmas tehetségeket.” Hogyan foglalnád össze a zsűri szerepét? Hasonló ehhez?

Valamennyire hasonló a kettő, mivel mindkét szerep az izgalmas új tehetségek megtalálásáról és elismeréséről szól. Ám zsűriként fontos feladatunk az is, hogy egyszerűen csak jelen legyünk és kapcsolatot teremtsünk az alkotókkal. 

Vannak olyan filmnyelvi elemek vagy technikai megoldások, amikre zsűriként kifejezetten oda fogsz figyelni vagy inkább az adott film összhatása a lényeges?

Nem mondanám, hogy van egy konkrét elem, amire fokozottan figyelek, amikor filmet nézek. Mindig az adott mű egészét próbálom megélni és figyelembe venni azt, hogy vajon milyen hatás kiváltásában reménykedhetett az alkotó.

Mit vársz a Friss Hús idei magyar versenyprogramjától?

Hatalmas megtiszteltetés, hogy a zsűri tagja lehetek. Konkrét elvárások nélkül igyekszem megközelíteni a programot és a feladatot, izgatottan várom, mit tartogat az idei kínálat.

Vannak kedvenc magyar rövid- és egész estés filmjeid az elmúlt évekből? 

Nehéz kedvenceket választani, de két film volt számomra kiemelkedő. Az egyik a Fehér isten, a másik pedig Bucsi Réka Symphony no. 42. című rövidfilmje.

Évek óta rajongok Réka munkásságáért, Mundruczó Kornél filmjeit azonban nem ismertem a Fehér isten előtt. Érzelmileg kifacsarva jöttem ki a moziból, egyszerűen lenyűgözött a filmes történetmesélés minősége.

Visszatérve a 2011-ben veled készült interjúra: a rövidfilmek forgalmazásával kapcsolatban említetted, hogy “az internet új lehetőségek tárházát nyitotta meg.” Hogy látod a helyzetet és a problémákat a streaming-éra ezen pontján?

A rövidfilmek forgalmazását illetően voltak felfelé ívelő időszakok és viszontagságok is az elmúlt években. A streamingszolgáltatók ugyan óriási lehetőségeket rejtenek minden műfaj számára, de sok cég épp a poszt-pandémiás környezetben változtatott a  stratégiáján. Egyre inkább a bevételre helyezik a hangsúlyt és, legalábbis az Egyesült Államokban, a rövidfilmek gyakran egyre alacsonyabb prioritással vannak jelen. Persze tudjuk, hogy ezek a folyamatok ciklikusak és idővel mindez változhat, viszont ezáltal egyre fontosabb szerep jut a filmfesztiváloknak abban, hogy az alkotók megtalálják a közönségüket.

Támogatónk
Partnereink
w-100